חיפוש

הורים לילדים אוטיסטים? אלו זכויותכם

הורים לילד או ילדה אוטיסטים? חשוב שתדעו מה מגיע לכם במסגרת החוק ובמסגרת הזכויות שלכם במדינת ישראל. ילד על הספקטרום האוטיסטי זה לא דבר פשוט להורים שעובדים ומנסים לממן את חייהם, ההתמודדות היא גדולה לעיתים מלבד הפן הכלכלי.

הקשיים שיש למשפחה בעלת ילד אוטיסט הם רבים, ועל כן המדינה מכירה בכך ומעניקה הטבות מיוחדות. במאמר זה נסביר לכם את כל הזכויות המגיעות להורים עם ילדים אוטיסטים.

 

הנחות בתשלומים

הורים לילדים על הספקטרום זכאים לקבל הנחה בתשלום חשבון המים, החשמל והארנונה. בגזרת המים הורים לילדים אוטיסטי זכאים לקבל 3.5 מ"ק נוספים בכל חודש בתעריף נמוך. בגזרת החשמל, תשלום החשבון יהיה בגובה של 50% מהחשבון עצמו. שימו לב כי ההנחה בחשבון החשמל רלוונטית עד 400 קוט"ש הראשונים מידי חודש ועבור שימוש ביתי בלבד.

בגזרת הארנונה משפחה המעוניינת לקבל את ההנחה נדרשת לשלוח בקשה לרשות המקומית האזורית שלהם לאגף הארנונה. גובה ההנחה המקסימלי לארנונה שינתן למשפחה בעלת ילד אוטיסט היא בגובה של 33% עד 100 מ"ר. עו"ד בקיא בביטוח סיעודי וזכויות אוטיסטים יוכל לעזור לכם מול הרשויות.

 

נקודות זיכוי במס הכנסה

על פי סעיף 45 לפקודת מס הכנסה, הורים לילד הנמצא על הספקטרום האוטיסטי זכאים לקבל 2 נקודות זיכוי. עם זאת, הזיכוי במס תקף אך ורק למשכורת של אחד ההורים ולא לשניהם. נציין גם כי את שתי הנקודות זיכוי הללו ניתן לחלק בין ההורים, במידה והם ירצו בכך. את הבקשת מגישים לפקיד שומה במס הכנסה באזור המגורים.

את הבקשה יש לחדש מידי שנה. הורים שמעוניינים בקבלת נקודות זיכוי צריכים להוסיף לבקשה טופס 127 – תעודה רפואית וטופס 116א' – בקשת זיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת. בנוסף גם יש לצרף אישור על קבלת גמלת ילד נכה מביטוח לאומי.

 

במסגרות חינוך

משפחות לילד אוטיסט יכולות לפנות למשרד הרווחה בבקשה לעובדת סוציאלית באזור מגוריהם שתעזור להם בשיקום הילד. כמה מהאופציות הן –

  • שעות שילוב – פעוט בין גיל שנה לגיל 3 שנמצא במעון יום ציבורי תחת פיקוח משרד החינוך או משרד התמ"ת, או מעון יום פרטי הנמצא תחת פיקוח משרד התמ"ת, זכאי לקבל שעות שילוב עם עובדת סוציאלית.
  • מעון שיקומי – לילדים שטרם עברו את גיל 3, ניתן לקבל מסגרת מעון יום שיקומי עבור הילדים.
  • גן משולב – גן משולב הוא גן ילדים שעברו את גיל 5 שמכיל ילדים בחינוך רגיל וילדים מהחינוך המיוחד. מספר הילדים הוא עד 30, כאשר שליש מתוכם הם בחינוך מיוחד. גם שם ניתן לקבלת עזרת עובדת סוציאלית.
  • גן תקשורתי – גן טיפולי המיועד לילדים אוטיסטים הנמצאים על הספקטרום. בגן תקשורתי מתקיים יום לימודים מיוחד וארוך המתאים במיוחד עבורם. יחד עם טיפולים פרא רפואיים, הסעות וכן הלאה.

באותו נושא