חיפוש

מדוע לא כדאי לחסוך בייצוג בעסקאות מקרקעין?

עסקאות מקרקעין הן עסקאות של מכירת ורכישת נכסים, דירות, מגרשים וקרקעות, שיש לנסח בכתב ולבדוק אם הן אינן מפוקפקות. המאמר יפרט מדוע לא כדאי לחסוך בייצוג עסקאות מקרקעין.

 

עסקאות מקרקעין מפוקפקות

חוזי מכר שנעשים ללא ייצוג משפטי של עו"ד מקרקעין עלולות לעלות ביוקר ולגרום לעוגמת נפש רבה. למשל, בעל דירה שמטעה את הקונה בכל הקשור לשטח הדירה, קבלן המטעה את הדיירים לגבי אופן ניהול הפרויקט, פגמים שלא אותרו, חריגות בנייה, הערת אזהרה על הנכס בטאבו, אי יכולת להעביר זכויות בטאבו וכד'.

במידה והמוכר מנסה לשכנע את הקונה להיעזר בעורך דין שלו כדי לנסח חוזה שיחסוך לו בעלויות צריכה להידלק נורה אדומה. כיוון שגם עורך דין אחד המטפל בהסכם יגבה עלות משני הצדדים אך יהיה מסור וידאג לאינטרסים של הלקוח שלו. אפשרויות אחרות הן רכישה ללא בדיקות על צד שלישי שהנכס רשום עליו ואי בדיקת דרישות המיסוי שייתכן והן מקנות לרוכש ולקונה פטור מלא או חלקי.

 

מדוע לא מומלץ לחסוך בייצוג של עורך דין מקרקעין?

ישנם קונים ומוכרים שחוסכים בעלויות ומוותרים על שירותיהם של עורכי הדין. הם בודקים את נסח הטאבו החשוף לכולם ברשת אך לא תמיד מבינים את המשמעות של הדברים ומנסחים לבד חוזה מכר שנוגד את האינטרסים שלהם. פעולות כאלו עלולות להביא להשלכות שיעלו יותר כסף מהשכרת שירותי עורך דין. העסקה צריכה להיות הוגנת ומרצה את שני הצדדים.

מקרים רבים כאלו מסתיימים בתביעות משפטיות הנמשכות שנים שאותן היה ניתן למנוע. למשל, ניסוח חוזה מכר חייב להיות מדויק ומפורט. צריכים להיכתב בו זמן מסירת הנכס, העלויות, התשלומים, התנאים להפרת החוזה, הפרטים של המוכר והקונה והתניות אחרות. מבחינה משפטית לעורך הדין יש ידע נרחב בתחום והוא יודע מה צריך ואיך צריך לנסח את החוזה.

 

בדיקת תקינות הנכס

לפני שממהרים לסגור עסקת מקרקעין יש לנסח חוזה בו יינתנו הצהרות מטעם המוכר והקונה. כלומר, המוכר צריך להצהיר שהוא מוסר נכס תקין ולפרט מה לקוי והקונה צריך להצהיר שבדק את הנכס והוא תואם את צרכיו וכוונותיו. במילים אחרות, הקונה מוותר על טענותיו במידה ויתגלו פגמים בנכס. שני הצדדים אף מצהירים שעורך הדין לא אחראי על הכדאיות הכלכלית של הנכס ושהם מסכימים לעסקה לאחר שבדקו את תקינות הנכס.

לאור עובדות אלו, עורך הדין הכרחי לעסקאות מכר ולבדיקת כל האמור לפני שחותמים על החוזה. בנוסף לבדיקת הרישום של הנכס בטאבו יש לבדוק אם הנכס אינו ממושכן או לדאוג שהמוכר יסיר את המשכנתא לפני שמבצעים את העסקה אחרת העסקה תתעכב. זהו נושא שגם אותו יבדוק עורך הדין על מנת להוציא את העסקה לפועל. לסיכום, אל תחסכו בייצוג של עורך דין על מנת למזער נזקים בעתיד.

בדיקת תקינות הנכס

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא