חיפוש

למה צריך עורך דין ירושות – המדריך המלא

 ירושה או צוואה הם עניינים מורכבים שאין להקל בהם. כאשר מכינים צוואה צריך להקפיד שהיא תהיה חתומה בידי עורך דין על מנת שתהיה קבילה בבית המשפט ותמנע סכסוכים משפחתיים. המאמר יפרט מתי צריך עורך דין לצוואה או ירושה ומדוע זה חשוב.

 

מה חוק הירושות אומר?

כאשר אדם נפטר ואין לו צוואה מסודרת, באופן אוטומטי הרכוש והעיזבון מתחלקים בין הילדים ובין הבעל או האישה שנותרו בחיים. במידה ומדובר באדם רווק, רכושו ילך אוטומטית להוריו. אפשרות אחרת היא שיש צוואה אך בית המשפט פסל אותה מסיבות שונות. אז העיזבון גם מתחלק בצורה דומה. חשוב גם לדעת שבמידה ואין לנפטר יורשים כל הרכוש שלו עובר למדינה.

 

החשיבות של כתיבת צוואה

אם ניקח לדוגמה בעל שנפטר והותיר אישה ו-4 ילדים מבלי שכתב צוואה, הילדים שמחצית מהבית המשותף של ההורים והכסף ששייך להם, יוכלו להותיר את האם ללא קורת גג או למכור לה את החצי שלהם. לעומת זאת, אם הנפטר הותיר צוואה האומרת שבעת לכתו הכל עובר לאישה, יודע שאשתו מסודרת וכשיגיע זמנה הבית והרכוש יתחלקו בין 4 הילדים.

דוגמה נוספת היא סכסוך משפחתי. למשל, בחור צעיר ללא בת זוג וללא ילדים שמסוכסך עם הוריו הביולוגיים ולא נמצא איתם בקשר יוכל להוריש את רכושו לאדם הקרוב אליו על מנת שהוריו הביולוגיים לא יטענו לקבלת ירושה. מקרים כאלו ואחרים חייבים להיכתב בעזרת עורך דין ירושות.

 

הקלה על מיסוי

סיבה נוספת לחשיבותה של הצוואה היא הקלה במס ליורשים. למשל, אדם המוריש לילדיו את רכושו ימנע מהם תשלום מיותר על מיסים. זאת לאור העובדה שאם לא הייתה צוואה ייתכן שהכסף הגיע ממקורות אחרים שיש עליהם מיסוי.

 

מהן הדרכים לכתיבת צוואה?

ישנן מספר דרכים לכתיבת צוואה על מנת שתהיה חוקית. הדרך הראשונה היא לכתוב צוואה עם 2 עדים לפחות שחותמים על הכתוב. למרות זאת, העדים לא יכולים להיות היורשים, פסולי דין או קטינים. הדרך השנייה לערוך צוואה בכתב יד עם תאריך וחתימה. הדרך השלישית היא להכתיב את הצוואה בעל פה לנוטריון או למייצג של בית הדין.

כלומר, הצהרה בעל פה ואישור מהמייצג של הרשות. בכל הדרכים הללו ניתן להפקיד את הצוואה בידי הרשם לענייני ירושה בתשלום. במקרה שאדם נמצא על ערש דווי הוא יכול להוריש בעל פה את נכסיו ורכושו באמצעות 2 עדים. העדים יצטרכו לכתוב זיכרון דברים ולחתום עליו.

גם צוואה מסוג זה ניתן להפקיד בידי רשם ענייני הירושה. על אף זאת, הצוואה בעל פה תהיה תקפה לחודש. זאת אומרת שאם האדם התאושש עד חודש ממתן הצוואה בעל פה בעת שהיה על ערש דווי, הצוואה מבוטלת וצריכה להיכתב בצורה מסודרת מחדש.

עורך דין לענייני ירושה

באותו נושא