חיפוש

מהם הסוגים השונים של עבירות נזיקין שאדם יכול לבצע

עבירות נזיקין הן עבירות בהן אדם גורם נזק לאדם אחר.

מרבית העבירות כלולות בפקודת הנזיקין, אך ישנן עבירות שאינן נמצאות שם.

תחום הנזיקין הינו תחום נרחב במיוחד, ויש בו המון הסתעפויות.

הסוגים השונים של עבירות הנזיקין דורשים הסבר, ולכן נפרט על כל אחד מהם.

 

קצת על תחום הנזיקין

תחום הנזיקין הינו תחום במישור התביעות האזרחיות. הפיצויים בתחום זה הינם ממוניים ובאים לפצות על נזק שנגרם לאדם. כשתובעים בתביעה נזיקית מומלץ ואף רצוי לקחת עורך דין שמבין בתחום. זהו תחום מורכב ולכן יש צורך בידע מקיף בנושא אשר יעזור לכם לזכות בפיצויים המגיעים לכם. עורך דין נזיקין וביטוח אושיק אליהו מומחה בתחום הנזיקין ויכול לספק לכם מידע משפטי מהימן.

המשפט הנזיקי מחולק לעוולות, נפרט לכם על מספר עוולות נפוצות.

 

עוולת הרשלנות

רשלנות משמעה מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן הנסיבות. כלומר, אנחנו מסתכלים מה אדם ממוצע היה עושה ופועל, במידה והאדם לא פעל כך, ונוצר נזק לאדם אחר, הוא יואש ברשלנות. הרשלנות יכולה לגרום למשל לנזקי גוף. אם אדם השאיר על כביש מהיר חפץ, ואדם סביר לא היה משאיר אותו – במידה ונגרמה תאונה אחרת וכתוצאה מכך נזק בגופו, הוא יואשם ברשלנות.

 

עוולת הפרת חובה חקוקה

עוולה זו היא עוולה נזיקית אשר מערבת בתוכה תחומים אחרים במשפט, ולכן מעט יותר מורכבת מהעוולות האחרות בפקודת הנזיקין. כאשר אדם לא מקיים חובה שכתובה בחוק אחר ונגרם עקב כך נזר לאדם אחר, הוא יואשם בהפרת חובה חקוקה. לדוגמה, בחוקי הבניה ישנם חוקים אשר אוסרים על מעשים מסוימים בעת בניה. אם אדם עבר על אחד מהכללים ונגרם נזק לאדם אחר, יואשם בהפרת חובה חקוקה וייאלץ לשלם על הנזק.

 

תקיפה

תקיפה הינה עוולה פרטיקולרית, בשונה מהעוולות הקודמות. תקיפה הינה הפעלת כוח על אדם אחר מבלי הסכמתו. מימוש בכוח לאו דווקא פיזי, הוא יכול להיעשות באמצעות דרכים אחרות כמו חשמל גז ועוד. עבירת התקיפה מכוונת לאדם באופן ספציפי. כלומר, אם אדם תוקף חיה זה לא ייכנס לעוולת התקיפה.

גם עבירות של תקיפה מינית נכנסות תחת קטגוריה זו. על עבירה של תקיפה נינית ניתן לתקוף בתי החזיתות. בחזית הפלילית תוקפת המדינה – ההליך הפלילי מנוהל על ידי המדינה ובדרך כלל הפיצוי הממוני בו קטן יותר.

מנגד, בחזית האזרחית ניתן לתבוע את התוקף על נזקים. אנשים שעוברים תקיפה מינית חווים נזקים ממספר סוגים – נזקים פיזיים, נזקים נפשיים, נזקים על זמן שהוציאו (לדוגמה לא הלכו למקום עבודתם עקב טיפול). לכן, אנשים שעברו תקיפה מינית יכולים לקבל פיצוי גבוה על הנזקים שחוו מהתוקף. סכום זה לא תמיד יתקבל בעקבות ההליך הפלילי.

 

איש משפט

באותו נושא