חיפוש

מה היא גליובלסטומה?

בעולם המערבי קיימות מגוון רחב של מחלות שפוגעות בצורה משמעותית באיכות החיים של הסובלים מהן. לעיתים, הפגיעה תהיה בצורה משמעותית ובבת אחת, ללא שום התראה מוקדמת, ובמקרים אחרים יהיה מדובר בפגיעה איטית, שחומרתה מתגברת לאט לאט. 

אחת המחלות שמעסיקה ביותר את החוקרים היא הסרטן. בצורה כללית, המחלות המאופיינות במינוח זה, הן מחלות בהן בגוף קיים גידול וישנה צמיחה לא מבוקרת של תאים, שגורמים לנזקים רבים בגוף, תוך שימוש במערכות המטבוליות והפיזיולוגיות של הגוף ותאי הגוף הבריאים.

 

גליובלסטומה

אחד מסוגי הסרטנים הללו הוא הגליובלסטומה. סרטן זה, הוא סרטן הבא לידי ביטוי בתאי המח במערכת העצבים המרכזית- הCNS. סרטן זה מתאפיין בגידולים המתרחשים בתאים האסטרוציטיים במח. תאים אלו, נראים בהגדלה כתאים בצורת כוכב, ומשם שמם המיוחד. הגידול מתפתח בצורה מהירה יחסית, וכעת נדון אודות השלכותיו ודרכי הטיפול בו.

הגליובלסטומה

תסמינים ומאפיינים

מכיוון שמדובר בסרטן המשפיע על מערכת העצבים המרכזית, אין ספק כי הפגיעה המערכתית תהיה רבה וחמורה. חולים רבים מאבדים בצורה הדרגתית את היכולות הקוגנטיביות שלהם ולצערנו הרב קיימת דעיכה איטית ויציבה של כלל מערכות הגוף. במקרים רבים מדווח גם על התקפים פסיכוטיים, פרכוסים, הזיות ופגיעה ביכולות הדיבור וחושים אחרים שמעוצבבים על ידי מערכת העצבים המרכזית.

 

ריפוי

לצערנו, לא קיים כעת תהליך ריפוי ידוע למחלה. כך, שברוב המקרים כאשר חולה מאובחן בגליובלסטומה, הוא ישרוד לא יותר ממספר חודשים מרגע הגילוי. עולם המדע עובד כיום ללא הפסקה על פתרונות והבנת מנגנוני המחלה, במטרה להבטיח את ריפוי המחלה ביום מן הימים.

 

הטיפול במחלה

הטיפול במחלה ובהתפשטותה, נעשה בכמה צורות עליהן נפרט.

הגליובלסטומה

ניתוח

כחלק מניסיונות הארכת תוחלת החיים של החולים בגליובלסטומה, נעשית פרוצדורה רפואית של הסרת חלקים גדולים מהגידול במח, בתהליך כירורגי מורכב ביותר, המלווה בסיכון רב. ככל שחלקים גדולים יותר מהגידול יוצאו בניתוח, ייקנה לחולה הגליובלסטומה זמן רב יותר של חיים נורמאליים ומשך חיים ארוך יותר.

 

הקרנות

במקביל לניתוח או אף ללא ניתוח, כמו בכל סוג אחר של סרטן, עוברים חולי הגליובלסטומה הקרנות וטיפולים כימותרפיים שתכליתם היא להעביר את התאים הסרטניים אפופטוזיס. חשוב לדעת כי התהליך כולל אף פגיעה בתאים בריאים, וכתוצאה מכך שגרת חייו של החולה נפגעת בצורה משמעותית ונגרם לו סבל רב. היתרון הגדול הוא שבאמצעות הטיפולים התפשטות המחלה והגידול מתעכבים בצורה משמעותית.

 

אופטיון

קיים כיום פיתוח מדהים, של חברה ישראלית, שבאמצעות שדות חשמליים, במקביל לטיפולים הכימותרפיים, מאט את קצב הגידול של התאים הסרטניים ומאפשר לחולי הגליובלסטומה איכות חיים לטווח ארוך אף יותר מהידוע לעולם המדע עד כה. חשוב לציין כי פיתוח זה מאושר על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים.

 

לסיכום

נקווה שבעתיד הקרוב, עולם המדע ימצא תרופה למחלה קשה זו.

הגליובלסטומה

באותו נושא
פרקטים מובחרים
פרקטים מובחרים לרצפה – המדריך

אחת מאפשרויות הריצוף הפופולריות ביותר בשנים האחרונות היא ריצוף פרקט. מדובר באפשרות מצויינת עבור בעלי בתים שמעוניינים להוסיף חמימות, אופי ואסתטיות לבית שלהם. אז מהם

קרא עוד »