חיפוש

עבירות שונות במשפט הישראלי שכדאי להכיר

מערכת המשפט במדינת ישראל נחשבת לאחת ממערכות המשפט המפותחות ביותר בעולם. מערכת המשפט מחולקת לשלושה שלבים- בית המשפט השלום, בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון. נשיא בית המשפט העליון הוא הסמכות האחראית על כל מערך המשפט במדינת ישראל. יש המון סוגים של עבירות שונות שמערכת המשפט יודעת לתת מענה לגביהם, אך בעמוד הנוכחי בחרנו להתמקד בעבירה ספציפית- עבירת שוחד. נבחן במה מדובר, מה נחשבת לעבירה שוחד ומה החוק נוהג לעשות במקרים שכאלה.

עבירת השוחד

עבירת שוחד, היא למעשה קבלת טובת הנאה. טובת הנאה, כשמה כן היא, משרתת את המקבל אותה- בין אם מדובר בכסף או בשירות/מוצר שווה כסף. כאשר טובת ההנאה ניתנת בחשאי (מתוך ידיעה שהדבר אסור על פי החוק) על מנת שהמקבל, יפעל בניגוד למטרות שמאפיינות את תפקידו.
עבירות השוחד על כלל סוגיהן- עבירת מתן השוחד, עבירת קבלת השוחד ועבירת תיווך לקבלת השוחד נחשבים על פי מערכת המשפט הישראלית למעשי שחיתות שמטופלים כעבירות פליליות לכל דבר ודבר (ע"י עורך דין עבירות שוחד).

עבירת מתן השוחד, מתייחסת לאדם אשר העביר כסף, שירות או מוצר בעל ערך כספי לאדם אחר, במטרה שהוא יפעל בניגוד למטרות המאפיינות את תפקידו ואת המשרד שלו.
עבירת קבלת השוחד, מתייחסת לאדם אשר קיבל את טובת ההנאה. כאשר יש ניגוד אינטרסים בין פעולותיו לבין אופי העבודה של המשרד או של תפקידו- יש חשד לקבלת טובות הנאה.
עבירת תיווך לקבלת השוחד, מתייחסת לאדם אשר תיווך בין מקבל השוחד לבין נותן השוחד- והוא נחשב בעיני המערכת המשפטית כשותף לדבר עבירה במלוא מובן המילה.

שיטות למתן שוחד

כמובן שיש מגוון שיטות שונות שניתן להגדירן על פי החוק כקבלת שוחד או כקבלת טובות הנאה:
העברת כסף או רכוש לאדם אחר על מנת שיבצע פעולה שמנוגדת לאופי תפקידו, שימוש ברכוש של מקבל השוחד לצרכים אישיים של נותן השוחד, ביצוע עסקאות שבבסיסן המשוחד מקבל הטבות משמעותיות (בעלות ערך כלכלי), קבלת טובות הנאה בעלות רקע מיני, קידום מועמד אחר לתפקיד כלשהו במסגרת כוחו של מקבל השוחד, מתן שכר גבוה לבן משפחה בלי הצדקה ראויה לכך, קבלת ייעוץ בעל תוכן אסור מאדם שהיה בעמדת כוח בעבר וכעת נמצא מחוץ למסגרת התפקיד המדוברת.

כמובן שיש עוד מגוון רחב של שיטות ואפשרויות שבהם נתקלת מערכת המשפט במדינת ישראל כאשר היא מתמודדת מול תופעות אלו. לצערנו, אנו עדים לתופעות מהסוג הזה בכל הדרגים במדינת ישראל- בין אם מדובר באזרח מן המניין ובין אם במנהיג המדינה- ראש הממשלה אהוד אולמרט, שהורשע בשנת 2014 על קבלת שוחד והפרת אמונים. מערכת המשפט נוהגת ביד קשה כלפי הנאשמים בפרשיות השוחד על כלל "שותפיהן"- מקבל השוחד, נותן השוחד ומתווך השוחד (במידה וישנו).

באותו נושא