חיפוש

אל תגידו שלא ידעתם! כך מתרחשים תהליכי הגבייה בישראל

נושה שרוצה לקבל את הכספים שחייבים לו זכאי מבחינה חוקית לפעול במספר דרכים, כגון לערב הוצאה לפועל ובית משפט כדי לעקל את חשבון הבנק של

הנישום או אפילו לעכב את היציאה שלו מהארץ.

עם זאת, הליכי הגבייה מתבצעים באופן הדרגתי ולכן חשוב לערב מוקדם עורך דין מקצועי שמכיר את התחום ובקיא בו

תהליכי הגבייה בישראל מתאפיינים בכך שהם עלולים להתחיל ביום בהיר אחד. למרות שהתהליך עצמו הוא הדרגתי, עצם קבלת ההתראה על קיומו של החוב מערערת את השגרה ופוגעת באיכות החיים. במצבים כאלה, נישומים שונים מוצאים את עצמם מתמודדים עם שורה ארוכה של סנקציות שמוטלות עליהם מצד הנושה.

 

באיזה כלים נושה יכול להשתמש כדי לדרוש את חובו?

החוק בישראל מאפשר לכל נושה שרוצה לקבל את הכספים שחייבים לו, לפעול במספר דרכים כדי להגדיל את הסיכוי להצלחת הפעולה. ראשית, הנושה יכול לערב הוצאה לפועל ובית משפט. שנית, מותר לנושה לדרוש עיקול חשבון הבנק של הנישום עד למילוי החוב. במקרים אחרים, יכול להיות שיוטלו אפילו סנקציות חמורות יותר כגון צו עיכוב יציאה מהארץ.

בנוסף, החוק מאפשר לעקל נכסים שונים של החייב, למנוע ממנו לבצע פעולות פיננסיות בתור "חייב מוגבל", להוריד את דירוג האשראי שלו עד קושי בקבלת הלוואות או אישור משכנתא ובאופן כללי לפגוע ביכולת שלו להתנהל מול חברות אשראי וחברות ביטוח. כל אלו הם חלק בלתי נפרד מתהליך הגבייה, אך החדשות הטובות הן שיש מה לעשות על מנת למנוע נזקים בלתי הפיכים.

 

היתרונות של הסדר חוב

תהליך שבו החייב והנושה שלו מגיעים להסכמה בחוזה כתוב לפיה מחליטים כמה מגודל החוב יצליח הנישום לשלם מוגדר בתור הסדר חוב ויש לו כמה השלכות. הסדר חובות תקף גם לאנשים פרטיים וגם לחברות, תאגידים, ארגונים ועוד.

ראשית, המשמעות של הסדר חוב היא הימנעות מריביות פיגורים והוצאות נלוות. שנית, ההסדר מתאר הסכמות והבנות הדדיות בין הצדדים. מלבד שימוש בהסדר הזה כדי לתאר את הכספים, אפשר לנצל אותו על מנת להחליט על אגרות חוב, מניות וניירות ערך של תאגידים או ארגונים שישמשו לטובת השלמת החוב.

 

איך מנסחים הסדר חוב?

הדבר החשוב ביותר הוא להתייעץ עם עורך דין שמגיע מהתחום ומכיר אותו. בזכות הידע המקצועי של עורך דין אמין, אפשר לדאוג שיהיה גורם מוסמך שיצליח לייצג את האינטרסים של החייב גם במהלך ניסוח של הסדר חוב.

יתרה על כך, צריך לזכור שהליכי הגבייה בישראל נוטים להיות מאוד אגרסיביים – אבל קיימים כלים שבהם ניתן להיעזר על מנת להתמודד איתם. אם רוצים להפוך את הזכויות לתוכנית עבודה מסודרת בעל תוקף משפטי, צריך לערב עורך דין שמתמחה בנושא ויש לו בו ניסיון.

 

מאזניים

באותו נושא