חיפוש

מס עיזבון אמריקאי מול הישראלי

אזרחים רבים שהם אינם אמריקאים נהנים במהלך השנים בהשקעות בשוקי ההון והנדל״ן בארה״ב. אך בכל מה שקשור למס עיזבון, יש לנקוט באמצעי זהירות כדי שרווחים אלו יהיו כדאיים גם לאחר תשלום מיסים בארה״ב. בישראל לעומת זאת אין מס ירושה, אך אם הצוואה תעניק לכם חלק בעיזבון המנוח, ייתכן ותצטרכו גם לשלם מיסים.

 

מס עיזבון אמריקאי

בארה״ב מוטל מס עיזבון פדרלי. ישנם מקומות מסוימים שהמס מדינתי משתנה, אך המס הוא בשיעור של 40% מגובה של השוק של נכסי הנפטר (כלומר, המוריש). המס יכול על מי שנחשב אזרח אמריקאי, זאת בעייני הדין האמריקאי. זאת אומרת שמס עיזבון יכול גם על אנשים שהם בעלי אזרחות אמריקאית או אנשים בעלי תושבות אמריקאית. מס זה יכול גם מס מתנה.

לאזרחי ארה״ב יהיה פטור בסך של 11,200,000 דולר על כל הנכסים שהם נחשבו בינלאומיים. עבור אזרחים שהם אינם אזרחים אמריקאי, יקבלו פטור ממס עיזבון על נכסים בארה״ב והוא 60,000 $ לאדם. ישנם משקיעים רבים זרים, ולא בעלי אזרחות אמריקאית, ומשקיעים יותר מ60,000 $ דבר שיוצר חשיפת מס משמעותי.

 

מס עיזבון ישראלי

בשנת 1981 ביטול המס הוא בעיקר לפי הטענה שכספי העזבון הם כבר כספים שמוסו בעבר. אותו אדם שהותיר את הירושה הוא אדם ששילם עליהם מיסים בעבר, ואין לכך שום היגיון שכספים שכבר מוסו ימוסו שוב. לעיתים עולה בישראל דרישה להחזיר את מס העיזבון, כי לטענת מצדדים, מס יפחית אי שוויון וכך יעזור לצמצום העוברים במציאות הנוכחית, מדור לדור.

נכון להיום אין מס עיזבונות בישראל. אומנם יש נכסים מסוימים שחייבים במס מעצם כך שהם משובחים כמו נכסי מקרקעין, הם מחויבים במס שבח בעת מכירתם במקרים לא מעטים. חלוקת עיזבון שהיא עודה בחיים תהיה חייבת במס, אם למשל אדם רוצה להעניק במתנה לקרוב משפחתו, דירה למשל, הוא יהיה פטור ממס.

אך הקרוב המשפחה יהיה צריך לשלם מס אגישה מופחת. כמו כן גם על אדם שזוכה לקבל מתנה, גם אם זו דירה יחידה, הוא יצטרך להמתין מספר שנים בכדי למכור את הדירה בפטור ממס.

 

פטור בישראל אל מול חו״ל

בישראל אין מס עיזבון באופן רשמי, אך במדינות אחרות יש מס כזה כמו ארה״ב. לא מעט גם מישראלים המחזירים נס מחו״ל, גם בצורה של נדל״ן או אפילו נכס בירושה, ישראלים רבים יהיו חייבים במס באותן מדינות שקיימים נכסים כאלה, בוודאי אם הם עצמם אזרחים של אותה מדינה. לפרטים נוספים על מס עיזבון ישראלי ואמריקאי, מומלץ שתפנו למסאמריקה באתר: masamerica.co.il.

 

לסיכום

בישראל אין מס עיזבון, לא באופן רשמי בכל אופן, אך במדינות אחרות ביניהן ארה״ב יש מס עיזבון. גם ישראלים המחזירים בנכסים בחו״ל, כמו נכסי נדלן או השקעות שונות, יהיו מחויבים במס.

אדם יושב מול 4 בתים קטנים מעץ וערימת מטבעות
אדם יושב מול 4 בתים קטנים מעץ וערימת מטבעות
באותו נושא